استدیو تیپس

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی


مصرف بیش از اندازه غذاهای سنگین مانند غذاهای سرخ کردنی و گوشت ها و لبنیات پرچرب معده را سنگین کرده و هضم آن برای معده سخت می شود به همین دلیل باعث می شود انسان احساس سستی و سنگینی  کند. سعی کنید از خوراکی های دیر هضم کمتر استفاده کنید.

خوراکی های دیر هضم

مواد غذایی یکی از ضروری ترین نیازهای انسان است.
اینکه چه تغذیه ای داشته باشید که انرژی دریافت کنید، احساس سرزندگی کنید و در عین حال هضم آن بسیار
راحت باشد و به سیستم گوارش آسیب نزند، خیلی با اهمیت است.

خوراکی های دیر هضم

مصرف خوراکی های دیر هضم

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده سرشار از چربی هستند و می توانند موجب اسهال شوند.
سس های تند، برش های چرب گوشت و دسرهای کره ای یا خامه ای نیز می توانند موجب بروز مشکلاتی
شوند.غذاهای کبابی یا پخته شده و سس های سبک و زود هضم که از سبزیجات به جای کره و یا
خامه بهره مند هستند، را انتخاب کنید.

میوه های خانواده مرکبات
از آنجا که این دسته از میوه ها سرشار از فیبر هستند، مصرف این میوه ها در برخی از افراد
ناراحتی معده را در پی دارد.
اگر ناراحتی معده دارید در مصرف پرتقال، گریپ فروت، و سایر مرکبات احتیاط کنید

شیرین کننده مصنوعی
جویدن بیش از حد آدامسبدون شکر -ساخته شده با سوربیتول- ممکن است شما را دچار دل درد و اسهال کند.
خوراکی های ساخته شده با این شیرین کننده های مصنوعی می توانند مشکلات مشابهی ایجاد کنند.سازمان غذا و دارو هشدار
می دهد که در صورتی که در روز پنجاه گرم یا بیشتر سوربیتول بخورید، ممکن است اسهال شوید، هر چند
بنا به گزارش ها حتی مقادیر خیلی پایینتر نیز در برخی افراد موجب بروز مشکلاتی می شود

فیبر زیاد در خوراکی های دیر هضم

فیبر زیاد
غذاهای سرشاراز این کربوهیدرات سالم مانند غلات و سبزیجات، برای هضم مفید هستند.
اما اگر مقدار زیادی از این خوراکی ها را بخورید، دستگاه گوارش شما ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.
در نتیجه ممکن است موجب نفخ و گاز معده شود.
بنابراین میزان فیبری که می خورید را به تدریج تنظیم کنید

انواع لوبیاها
لوبیاها سرشار از پروتئین و فیبر
سالم هستند، اما قندی نیز دارند که هضم آن دشوار است و موجب گاز و نفخ معده می شود.
بدن شما از داشتن آنزیم هایی که بتوانند آنها را بشکنند محروم است.
در عوض باکتری های موجود در روده این کار را انجام می دهند، که در این فرایند گاز آزاد می
شود.برای خلاص شدن از برخی از قندهای مزاحم این نکته را در نظر بگیرید: حبوبات خشک را حداقل به مدت
چهار ساعت خیس کنید و آب آن را قبل از پخت و پز دور بریزید

کلم و هم خانواده آن

کلم ها، مانند کلم بروکلی و کلم پیچ، دارای همان قندی هستند که حبوبات دارند.
فیبر بالای آنها نیز می تواند هضم آنها را دشوار کند.
اگر به جای مصرف خام این دسته از سبزیجات آنها را بپزید، هضم آنها راحتر می شود

فروکتوز
هضم غذاهای شیرین شده با انواعی از شیرین کننده ها، همچون سودا، آب نبات، آب میوه و شیرینی، برای برخی افراد
دشوار است.
این خوراکی ها می توانند به اسهال، نفخ و دل درد منجر شوند.

بد نیست بدانید غذاهای زود هضم کدامند؟

خوراکی های دیر هضم

انواع خوراکی های دیر هضم

غذاهایی که هضم شان ساده است می توانند در بهبود علائم و مشکلات زیادی مفید باشند.

مشکلتان هر کدام از موارد زیر که باشد انتخاب غذای درست می تواند کمک کند علائم را تا حد زیادی کاهش دهید.

حالت تهوع موقت

اسهال

گاستروانتریت

بیماری ریفلاکس معده به مری

دیورتیکولیت

بیماری روده التهابی

هضم چه غذاهایی ساده است؟

غذاهایی که به سادگی هضم می شوند معمولا فیبر کمی دارند. دلیلش این است که فیبر – با اینکه بخش سالمی از برنامه غذایی است – بخشی از میوه ها، سبزیجات و غلات است که توسط بدن هضم نمی شود. در نتیجه، فیبر از از مسیر روده بزرگ عبور می کند و ممکن است مشکلاتی نظیر نفخ، ورم و دشواری در دفع مدفوع را موجب شود.

خوردن غذاهایی که فیبر کمی دارند مقدار مواد غیر هضم شونده را کم می کند و می تواند علائم مشکل را کاهش دهد.

میوه های کنسرو شده یا پخته

میوه کامل حاوی مقدار زیادی فیبر است اما پختنش باعث می شود این مقدار تا حدود زیادی کاهش یابد. برای مثال یک وعده ۱۴۸ گرمی گلابی کامل حاوی ۴.۶ گرم فیبر یا ۱۸ درصد فیبر مورد نیازتان در روز است. یک وعده ۱۴۸ گرمی کمپوت گلابی نصف این مقدار یعنی ۲.۴ گرم فیبر در خود دارد.

در این گروه غذایی بهترین انتخاب ها عبارتند از:

موز خیلی رسیده، طالبی و زردآلو

خربزه عسلی

هندوانه

آووکادو

پوره سیب

میوه های کمپوتی یا پخته بدون پوست و هسته

راستینه و مشرق

امکان نظر دهی وجود ندارد.