استدیو تیپس

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی


شیر یکی از منابع اصلی کلسیم است که در هر سنی به خوردن آن سفارش شده است. بهترین زمانی که می شود شیر را استفاده کرد در صبح و شب قبل از خواب است. اما پزشکان تغذیه نوشیدن شیر را در وعده ناهار اصلا توصیه نمی کنند.

نوشیدن شیر

ازجمله پرسش‌هایی که پرسیده می‌شود این‌که بهترین و بدترین زمان مصرف شیر چه وقتی است و میزان مصرف آن
برای گروه‌های مختلف سنی چه مقدار باید باشد و هر لیوان شیر چند کالری دارد؟ اگر با مصرف شیر
دچار نفخ و دل درد نمی شوید، بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب است، زیرا در حین خواب، بدن
این فرصت را دارد که کلسیم و پروتئین خود را از این ماده غذایی تامین کند.

نوشیدن شیر

نوشیدن شیر در صبح

همچنین چون شیر حاوی تریپتوفان است به برقراری خوابی آرام و راحت کمک می کند(dot) البته مصرف یک واحد شیر
(یک لیوان) در وعده صبحانه نیز توصیه می شود چون موجب رفع بی حالی، بی حوصلگی و عصبانیت می شود
و مغز را برای یادگیری بیشتر و یادآوری آسان تر آماده کرده و چون کلسیم شیر از جذب آهن غذا
جلوگیری می کند و صبحانه کمترین میزان آهن را دارد، مصرف شیر در این وعده مطلوب است، اما بدترین زمان
مصرف شیر در وعده ناهار است، چراکه جلوی اشتها بخصوص اشتهای کودکان را می گیرد و از جذب آهن و
روی محصولات گوشتی می کاهد

در طب سنتی آمده است افراد سالمند مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز، شیر
را با دارچین میل کنند.
دارچین سردی شیر را می گیرد و باعث افزایش جذب مواد مغذی شیر می شود.
در ضمن ویتامین C موجود در میوه ها به جذب بهتر آهن و کلسیم شیر کمک می کند، بنابراین مصرف
شیر همراه میوه های تازه پیشنهاد می شود

هر لیوان شیر چند کالری دارد؟

هر لیوان شیر معادل ۲۴۰ گرم است و یک لیوان شیر
بی چربی ۹۰ کالری، یک لیوان شیر کم چربی ۱۲۰ کالری و یک لیوان شیر پرچرب ۱۵۰ کالری انرژی تولید
می کند.
شیر به طور معمول هنگامی که از گاو، گوسفند، شتر و بز دوشیده می شود، حاوی ۳٫۵ درصد چربی است
و شیرهایی با چربی بالاتر از ۲٫۵ درصد پرچرب و پایین تر از آن کم چرب محسوب شده و به
آن دسته از شیرهایی که بین ۰٫۵ ـ ۰٫۱ درصد چربی دارد، شیر خامه گرفته می گویند.
شیرهای با ۱٫۵ درصد چربی برای افرادی که تحرک کافی دارند، شیرهای ۲٫۵ درصد برای کودکان و ورزشکاران و شیر
خامه گرفته به دلیل نداشتن کلسترول برای مصرف روزانه مناسب است(dot)

چند لیوان شیر بنوشیم؟

بهتر است در طول روز، کودکان زیر هفت
سال ۱٫۵ تا دو لیوان، پسرها در سن بلوغ سه لیوان، دخترها در همین سن ۲٫۵ لیوان، افراد بالغ و
سالمند دو لیوان و خانم های شیرده و باردار ۳٫۵ تا چهار لیوان شیر در کنار مصرف سایر لبنیات بنوشند.
برای آن که کودک به نوشیدن شیر ترغیب شود بهتر است دو لیوان شیر را به چهار نصف لیوان
تقسیم کرده و در فواصل معینی که بهتر است در میان وعده ها باشد به او بخورانید.
شیری که به سوپ کودک افزوده می شود جزو واحد شیر محسوب می شود به شرطی که زیاد در غذا
نجوشد و اواخر پخت به غذا افزوده شود.
اگر طعم و بوی شیر برای خانم های باردار آزاردهنده است می توانند از شیر خشک استفاده کنند.

هشدار در مصرف شیر

مصرف شیر و فرآورده هاى آن منجر به افزایش طول عمر, بازده جسمى و فکرى بیشتر, کاهش بیمارىهاى
عفونى و استخوانى و رشد مطلوب کودکان و نوجوانان مى شود.
مطالعات گسترده انجام شده توسط مراجع بین المللى و مراکز علمى دانشگاهى, نشان مى دهد, بین مصرف سرانه محصولات شیرى
و طول عمر و کاهش سن از کار افتادگى, ارتباط مستقیم وجود دارد.

دانستنی های مفید درباره نوشیدن شیر

نوشیدن شیر

بدترین زمان نوشیدن شیر

شیر کم‌چرب، مغذی‌ترین نوشیدنی

به طور طبیعی چربی شیر ۳٫۵ درصد است. شیرهایی با چربی بالاتر از ۲٫۵ درصد پرچرب و پایین‌تر از آن کم‌چرب محسوب شده و آن دسته از شیرهایی که بین ۰٫۵ ـ ۰٫۱ درصد چربی دارد را در اصطلاح شیر خامه گرفته گویند.

شیرهای با ۱٫۵ درصد چربی برای افرادی که تحرک کافی دارند و چربی خون بالا و بیماری زمینه‌ای ندارند، مناسب است.

شیرهای ۲٫۵ درصد برای کودکان، ورزشکاران و افرادی که پرتحرکند و شغل‌های سنگین دارند توصیه می‌شود و شیر خامه گرفته به‌دلیل چربی اشباع صفر، نداشتنکلسترول و دارا بودن کلسیم و فسفر بالا مغذی‌ترین شیر به شمار می‌رود و میزان انرژی آن ۱۰ تا ۳۰ کالری از سایر شیرهای کم‌چرب پایین‌تر است و مصرف روزانه آن پیشنهاد می‌شود.

در فصول سرد شیر غنی‌شده بخورید

در فصول سرد سال اغلب هوا ابری و هنگام وارونگی هوا، عبور نور از ذرات ریزآلاینده‌ها کم و گاهی ناممکن می‌شود و امکان ایجاد ویتامین D3 برای جذب کلسیم در بدن دشوار می‌شود. از سوی دیگر برودت هوا از تحرک افراد کاسته و قدرت جذب کلسیم از طریق استخوان‌ها کاهش می‌یابد بنابراین استفاده از شیرهای غنی‌شده با آهن، کلسیم، ویتامین‌های B،A و به ویژه ویتامین D تأثیر مطلوبی بر پروسه هورمونی گذاشته و به تقویت بدن و استخوان‌سازی کمک می‌کند.

شیر ساده طعم‌دار

طبق استاندارد، رنگ و مزه شیرهای طعم‌دار باید طبیعی باشد، اما اگر ترکیبات طبیعی یافت نشود تولیدکنندگان می‌توانند در حد مجاز از افزودنی‌های سنتزی استفاده کنند. این افزودنی‌ها گرچه به اندازه ترکیبات فنولی موجود در قهوه و کاکائو روی قدرت جذب کلسیم و پروتئین شیر تأثیر سوء نمی‌گذارد، اما مصرف روزانه و مستمر آن به ویژه در کودکان می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

از سوی دیگر بنا به گفته متخصصان علوم غذایی، برخی شیرهای طعم‌دار در مقایسه با شیرهای ساده در درجه دوم کیفیت قرار دارد و اغلب برای کاهش بار میکروبی، شیر دو تا سه بار پاستوریزه می‌شود و این خود از ارزش تغذیه‌ای محصول می‌کاهد.

داروغذا و همشهری آنلاین

امکان نظر دهی وجود ندارد.