استدیو تیپس

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی


رییس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه نمک سبب نگه داشتن مایعات در بدن
و در نتیجه افزایش حجم و پرفشاری خون می شود، به مبتلایان به پرفشاری خون توصیه کرد در ایام نوروز از مصرف آجیل های شور پرهیز کنند.

مصرف آجیل

فشارخون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود
تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد؛ اگر این نیرو افزایش یابد، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود.

به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یک نفر به پرفشاری خون مبتلا است؛
فشارخون بالا عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می شود.

دکتر مجید حاجی فرجی با اشاره به لزوم اصلاح فرهنگ پذیرایی نوروزی گفت:
با وجود اینکه در فرهنگ ایرانی تنوع شیرینی ها و تنقلات به عنوان یک فرهنگ
در مهمان نوازی ریشه دیرینه دارد، می توانیم بهترین پذیرایی را با موادغذایی ارزان و سالم از میهمانان داشته باشیم.

مصرف آجیل

آجیل

وی جایگزینی سبزیجات به جای شیرینی ها و آجیل های شور را در پذیرایی نوروزی پیشنهاد داد
و افزود: گروه سبزیجات در پذیرایی ایرانیان جایی ندارد؛ درحالی که می توان
از هویج، خیار، کلم بروکلی، ساقه کرفس و فلفل دلمه ای رنگی همراه
با سس های خانگی که چرب نیستند، استفاده و آن را به سنت پذیرایی نوروز تبدیل کرد.

حاجی فرجی بر دقت در خرید مغزهای آجیل تاکید کرد و گفت: آلودگی
به قارچ، کپک و همچنین سم آفلاتوکسین موجب تغییر رنگ و مزه آجیل می شود
که از این طریق می توان آجیل های فاسد را شناسایی و از خرید آنها امتناع کرد.

وی تعارف را یکی از سنت های نیک ایرانیان عنوان و بر تعادل آن تاکید کرد
و افزود: تعارف های زیاد باعث می شود افراد از موادغذایی بیشتری استفاده کنند
و قند و نشاسته موجود در این مواد، سبب ذخیره چربی در بدن می شود
که برای سلامت مضر است؛ درحالی که باید حق انتخاب محدود را برای میهمان درنظرگرفت.

توصیه های تغذیه ای در ایام عید

رییس انجمن تغذیه ایران افزود: در ایام نوروز میهمانی ها چندین برابر ایام عادی سال است
و افراد باید میزان کالری خود را در طول روز مدیریت کنند، به نحوی
که اگر در طول روز ریزه خواری داشته اند، در وعده ناهار و شام تلاش کنند کالری کمتری وارد بدن شود.

وی نیاز بدن به مغزها را حداکثر۴۰ گرم در روز دانست و گفت: میزان کالری مورد
نیاز افراد متفاوت است و رعایت تعادل و تنوع باید لحاظ شود ولی به صورت میانگین
۲ هزار و ۵۰۰ کالری برای افراد بزرگسال، ۲ هزار و ۳۰۰ کالری برای نوجوانان و هزار و ۸۰۰ کالری برای کودکان نیاز است و هر فردی باید نسبت به فعالیت روزانه خود، این میزان کالری را کنترل کند.

حاجی فرجی بر فعالیت جسمی در نوروز تاکید کرد و افزود: افراد می توانند مسیرهای دیدوبازدید
را پیاده روی کرده و تلاش کنند سفرهای نوروزی و میهمانی های مکرر موجب فراموشی فعالیت بدنی و ورزش در این ایام نشود.

جایگزینی میوه زیاد به عنوان غذ

رییس انجمن تغذیه ایران جایگزینی میوه زیاد را به عنوان غذا اشتباه رایج افراد دانست
و افزود: یکی از اشتباهاتی که در سطح جامعه وجود دارد، مصرف میوه برای رفع گرسنگی است؛
در حالی که باید بدانیم میوه هم کالری دارد و نمی توانیم زیاد مصرف کنیم.
با توجه به اینکه هر میوه ۱۵ گرم قند دارد که مصرف آن حدود ۶۰ کالری وارد بدن می کند،
اگر تعداد میوه های مصرفی زیاد باشد، موجب چاقی و اضافه وزن می شود.

وی بر کنترل مصرف میوه در افراد دیابتی نیز تاکید کرد و گفت: افراد مبتلا به دیابت
باید مراقب مصرف میوه در ایام نوروز باشند البته نباید آن را حذف کنند.
همچنین افراد دیابتی که قند خود را با دارو کنترل می کنند، می توانند ۲ یا ۳ واحد میوه به تناوب در طول روز مصرف کنند.

حاجی فرجی نوشیدنی های بدون گاز و قند را برای مهمانان نوروزی توصیه کرد و افزود
: آب طبیعی میوه ها و همچنین آب سبزیجات مانند هویج، کرفس و عرقیجات
که با شکر آمیخته نیست، می تواند جایگزین نوشیدنی های کارخانه ای شود
و همچنین چای سبز، چای سیاه و قهوه تلخ می تواند به جای شکلات های داغ و نوشیدنی های کاکائویی مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از نوشیدنی های بدون قند

وی استفاده از نوشیدنی های بدون قند را برای سلامت مضر دانست و افزود:
جایگزینی نوشابه های بدون قند راه مناسبی برای اصلاح الگوی مصرف نیست؛
چراکه هدف از ترک نوشیدنی های قندی و گازدار، تغییر و اصلاح نگرش در تامین
سبدغذایی است اما استفاده از قندهای مصنوعی در درازمدت می تواند موجب سرطان شود.

بیشتر بدانید:فواید و زیان‌ مصرف آجیل

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف روزانه ۳۰ گرم از انواع آجیل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد.

نگار کریمی بیرگانی اظهار کرد: آجیل از جمله خوراکی هایی است که جایگاه خوبی
در مصرف غذایی مردم ایران دارد و در ایام عید نوروز نیز خرید و مصرف آن در میان مردم
افزایش پیدا می کند بنابراین خوب است نکاتی در مورد آجیل و فواید آن بدانید.

وی ادامه داد: مصرف آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل،
برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است و می تواند میزان کلسترول مضر خون را کاهش دهد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز افزود:
البته بسته به نوع آجیل، میزان تاثیرگذاری آن بر بدن متفاوت است؛
بیشتر انواع آجیل دارای چربی غیراشباع، اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر، ویتامین E، ویتامین B، روی و پروتئین هستند که برای سلامتی مفیدند.

کریمی بیرگانی اظهار کرد: نکته قابل توجه در مورد استفاده از مغز دانه‌ها این است
که باید بدون نمک مصرف شوند زیرا مصرف آنها با نمک موجب بالا رفتن فشارخون شده و مشکلات دیگری نیز در پی دارد.

تاثیر مصرف آجیل به بیماری‌های قلبی

وی با بیان اینکه مصرف روزانه ۳۰ گرم از انواع آجیل مانند بادام، فندق، بادام زمینی، گردو و پسته می‌تواند
خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد، افزود: باید دقت کنید که مصرف آجیل باید
بخشی از رژیم غذایی شما باشد. به این معنی که نباید تصور کنیم خوردن آجیل و همچنین
عدم کاهش مصرف چربی‌های اشباع موجود در لبنیات و گوشت می‌تواند سلامت قلب شما را بیمه کند.
مغز دانه‌ها نباید به عنوان غذای اصلی خورده شود زیرا موجب بی میلی فرد به غذا خواهد شد.
توصیه می‌شود مغز دانه‌ها به صورت میان وعده مورد استفاده قرار بگیرد.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: علی رغم اینکه مصرف آجیل فواید بسیاری دارد
اما افراط در مصرف مغز دانه های گیاهی باعث افزایش وزن می شود بنابراین برای افراد چاق پیشنهاد نمی‌شود.

کریمی بیرگانی افزود: آجیل شامل مقدار بسیار زیادی چربی است به طوری که حدود ۸۰ درصد
آجیل را چربی تشکیل می‌دهد. با وجود این که بیشتر این میزان چربی برای سلامتی مفید است
ولی مقدار زیادی کالری دارد، به همین دلیل باید آجیل را در حد اعتدال مصرف کنیم.

وی گفت: بهترین معیار برای مصرف مغز دانه‌ها وزن افراد است، اگر وزن فرد پایین باشد،
می توان مغز دانه ها را به صورت میان وعده مصرف کرد ولی اگر فرد وزن بالایی داشته باشد بهتر است کمتر مغز دانه ها را مصرف کند.

جام جم آنلاین و ایسنا

امکان نظر دهی وجود ندارد.